Friday, January 14, 2011

Cerpen Pungut Alias Zahara Alias Yap Siew Hong ( Dirgahayu Bahasaku )

Cerpen Pungut @ Zahara @ Yap Siew Hong
(Mohammed Latif Mohammed)



 Sinopsis

Perjalanan kehidupan Mak Timah dalam membesarkan anak angkatnya yang cacat selama 24 tahun. Kisah bermula dengan imbas kembali peristiwa Mak Timah yang mengambil anak angkatnya yang digelar Pungut (diberi nama Zahara, nama asal Yap Siew Hong) yang diambil dari keluarga Bibik yang berketurunan Cina. Pada peringkat awal Mak Timah berharap saiz Pungut akan berubah apabila dia besar dan boleh membantunya apabila dewasa tetapi sebaliknya pula berlaku malah Pungut jadi bisu dan pekak serta tidak boleh menguruskan dirinya sendiri. Hal ini disebabkan Pungut mengalami kecacatan kekal hingga dewasa dan Mak Timah terpaksa menguruskan segalanya. Mak Timah berdoa agar Tuhan mengambil nyawa Pungut dahulu sebelum dia meninggal dunia.

Tema 

Kesabaran seorang ibu angkat (Mak Timah) menjaga anak yang cacat anggota (Pungut)

Persoalan

1. Persoalan kepincangan masyarakat terhadap penerimaan anak yang cacat. Siew Lan tidak menyukai anaknya kerana anak tersebut cacat dan dikatakan membawa sial.

2. Persoalan ketabahan dalam menjalankan tanggungjawab yang berat. Mak Timah tetap menguruskan Pungut yang cacat walaupun ketika Mak Timah sedang sakit.

3. Persoalan keikhlasan dalam menerima amanah dan takdir Tuhan. Mak Timah hairan memikirkan orang sekarang yang tidak ikhlas dalam membantu orang lain. Dia tidak membenarkan anak lelakinya menghantar Pungut ke rumah kanak-kanak cacat.

4. Persoalan kejujuran dalam memberi kebajikan tanpa mengharapkan balasan. Mak Timah selalu berdoa kepada Tuhan agar mengambil nyawa Pungut dahulu sebelum mengambil nyawanya kerana dia tahu tidak ada sesiapapun akan memelihara Pungut.

Plot 

Secara keseluruhannya, plot cerpen ini disusun secara kronologi. Terdapat empat peringkat garapan plot iaitu:

(i) Permulaan

Pembaca diperkenalkan dengan watak Pungut yang bertingkah laku seperti orang kurang upaya dan dijaga keperluannya oleh Mak Timah sepanjang masa.

(ii) Perkembangan

Mak Timah terkenangkan peristiwa 24 tahun lalu bagaimana dia mengenali Bibik dan mengambil anak Siew Lan yang baru dilahirkan sebagai anak angkat yang sah kerana tidak sampai hati apabila mengetahui bayi itu akan dibuang.

 (iii) Konflik

Konflik timbul apabila anak Mak Timah mula bertengkar tentang Pungut dan mencadangkan agar Pungut dihantar ke rumah kebajikan.

(iv) Peleraian

Mak Timah terus menjaga Pungut dan berdoa agar Pungut mati terlebih dahulu sebelum dirinya.

Teknik Plot / Teknik Penceritaan 



1. Pemerian
Dia tergigil-gigil. Mulutnya mengeluarkan bunyi macam suara nyamuk, berdenggung-denggung. Kepalanya di geleng-gelengkan ke kiri dan ke kanan dengan pantas. Kemudian dia meluru masuk bilik…


2. Monolog
“Mungkin Tuhan nak uji kesabaran aku, menjaga dia, “fikir Mak Timah.


3. Dialog
“Mengapa Bik?” Mak Timah bertanya.
“Siew Lan.” Jawabnya lambat.


4. Imbas kembali
..Mak Timah terbayangkan kisah yang berlaku dua puluh empat tahun lalu…

Watak dan Perwatakan 

Watak Utama

1. Mak Timah


 Perempuan tua
 Selalu sakit-sakit
 Ibu angkat Pungut
 Ikhlas menjaga Pungut. Mak Timah sanggup menjaga Pungut selagi dia masih hidup.
 Tabah dan sabar menghadapi dugaan. Mak Timah tetap menjaga makan minium dan kencing berak Pungut walaupun dia tidak bermaya kerana sakit.

 Watak Sampingan


2. Pungut / Zahara bt Muhamad @ Yap Siew Hong
 Berusia 24 tahun.
 Cacat fizikal dan mental (terpaksa semua dibantu) dijangkakan tidak hidup lama oleh doktor.
 Anak angkat Mak Timah.
 Bertubuh sangat kecil (pekak dan bisu).


3. Bibik
 Nenek Pungut.
 Berbangsa Cina peranakan.
 Percaya kepada ramalan loktang. Bibik tidak suka akan Pungut kerana dia percaya kata-kata loktang bahawa Pungut membawa sial.

Latar 

Latar Masa


1. Tahun 1957 ketika Pungut dilahirkan
2. 24 tahun selepas Pungut dewasa

Latar Tempat


1. Rumah sewaan Bibik tempat tinggal Mak Timah
2. Rumah lelaki anak bongsu Mak Timah.

Latar Masyarakat


1. Masyarakat majmuk (bangsa Cina dan Melayu) . terdapat keluarga Siew Lan an keluarga Mak Timah.
2. Masyarakat yang percaya kepada bomoh (ramalan Loktang). Bibik amat percaya dengan ramalan Loktang tentang Siew Lan.
3. Masyarakat yang simpati terhadap golongan kurang upaya. Mak Timah kasihan dengan nasib Siew Lan yang akan di buang lalu sanggup memeliharanya

Gaya Bahasa 


1. Kata ganda
Contoh: digeleng-gelengkan


2. Bahasa pasar
Contoh: sueh, loktang


3. Sinkope
Contoh: nak, kau


4. Personifikasi
Contoh : kelakuannya tak ubah macam wayang patung

Nilai 


1. Nilai kasih sayang, contohnya seorang ibu angkat (Mak Timah) mengasihi anak angkatnya Pungut.
2. Nilai keikhlasan, contohnya Mak Timah menguruskan dan menjaga Pungut dengan ikhlas.
3. Nilai simpati terhadap golongan yang kurang upaya, contohnya Mak Timah simpati dengan nasib Pungut.
4. Nilai setiakawan, contohnya semangat setiakawan di antara iaitu Mak Timah bertegur sapa dengan Bibik.
5. Nilai hormat-menghormati iaitu anak-anak Mak Timah menghormati pendirian emak mereka.

Pengajaran 


1 Kita hendaklah menyayangi ahli keluarga sungguhpun statusnya hanya anak angkat sahaja, contohnya Mak Timah yang menyayangi Pungut dan memeliharanya sehingga sudah berusia 24 tahun.
2. Kita mestilah ikhlas memberikan pertolongan, contohnya Mak Timah begitu ikhlas memelihara Pungut sehingga mencapai umur dewasa.
3. Kita haruslah bersimpati terhadap golongan kurang upaya, contohnya Mak Timah yang bersimpati dengan nasib Pungut.
4. Kita hendaklah mengamalkan setiakawan, contohnya Mak Timah yang bertegur sapa dengan Bibik.
5. Kita wajarlah menghormati keputusan ibu bapa, contohnya anak-anak Mak Timah yang menghormati keputusannya menjadikan Pungut anak angkat.


♥ Thank You Sudi Baca Entry WADA ! Like Kalau Suka ! ♥

21 comments:

anahh said...

ohh , tenks to wardah ! akhirnya saya jumpa nota pasai pungut nih . next week ada presentation ! tenks sbb share pada sume org .

Siti Wardah said...

welcome ! and good luck 4 ur presentation :D

cyles_94 said...

tq so much...anda seorang yg baik.

cyles_94 said...

i thank you my dearest friend..

Lowchen Fred Jr said...

thaks..^^nota ni mmg membantu

Siti Wardah said...

cyles_94 , welcome :D

Siti Wardah said...

lowchen , sama2 :D

Dieyna said...

terima kasih share :) next week ada presentation. hehe

Anonymous said...

thanks (^^,)atas bantuan wardah menyediakan nota yg mampat ini

Anonymous said...

thanks (^^,)atas bantuan wardah menyediakan nota yg mampat ini

YoUJiAn said...

Thanks for the komsas

eclipsesweet said...

salam awak... nk mintak izin copy note niy ea coz mnggu dpn ada presntation.. tq awak coz share info ni.. :)

syahmiiey BOOJATT said...

thank you for the notes! hehee~

dirahappyselalulaa said...

hei....bole kan dira copy notes awk utk my book notes?? the info was very detail.... i like your effort 2 help others

Siti Wardah said...

dira , bole jerr ;D

zati_faizal95 said...

yeah! thanx for the info!.. tomorrow i hve presentation.. wish me luck okey~ =.='

Anonymous said...

bagus! jarang jumpa blog remaja yang mempunyai nilai ilmu pengetahui bagi generasi kini.

NUR AFIQAH said...

hihi dah jd chomel sbb coment kat sini. haha. thanks btw. ada presentation esok, pinjam k? thanks. muah pipi kanan kiri

AfiqahNAF said...

Gaya Bahasa untuk Metafora, peribahasa n unsur alam x de ke?

Anonymous said...

tq muah

ATHIEYRA.E.S said...

Memang best and senang faham notes ni...tapi merata-rata saya cari...saya cari perwatakan untuk Siew Lan..ibu kandung Pungut tu...tpi x dapat2...cikgu saya minta saya buat nota tetangnya....saya agak kecewa..tapi yang lain DOUBLE THUMBS UP... ^^